Jaarwisseling en nieuwjaarsdag in Kep, Cambodja - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu Jaarwisseling en nieuwjaarsdag in Kep, Cambodja - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu

Jaarwisseling en nieuwjaarsdag in Kep, Cambodja

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

03 Januari 2014 | Cambodja, Kâmpóng Spœ

Nieuwjaarsdag heb ik voornamelijk doorgebracht op het strand in Kep, waar de zon aan een strakblauwe hemel stond en uv-stralen op mijn blote huid projecteerde bij een temperatuur van 31+ grraden. Voor mij kon het nieuwe jaar niet beter beginnen: relaxend op het strand met een ijskoude kokosnoot binnen handbereik.

De avond ervoor heb ik oud en nieuw gevierd bij de sailing club, een resort op loopafstand van mijn guesthouse, compleet met vuurwerk om middenrnacht. Dit was het internationale nieuwjaar en dat is voor de meeste Cambodjaen niet heel belangrijk. Er zijn nog 2 jaarwisselingen te gaan: het Chinees nieuwjaar in februari ofzo en het Khmer nieuwjaar in april, wat hier het belangrijkst is. Het valt tegelijk met het Thais nieuwjaar en ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden want dan ben ik nog steeds hier.

Nu terug naar de jaarwisseling. Het gezelschap was vooral westers maar wel heel internationaal: Europeanen uit alle windstreken, Amerikanen, Canadezen en Australiers. Het was een openluchtfeest met dansvloer en een westerse dj die zeer gevarieerde muziek draaide waar we de hele avond heerlijk op hebben gedanst. Dansen is wel het beste nonverbale communicatiemiddel dat ik ken. Het verbroederd (of verzusterd, zo je wilt). Het opent mensen, breekt het ijs en maakt de communicatie daarna een stuk eenvoudiger. Zo heb ik Lorian leren kennen, een Canadese die een villa bleek te bezitten in de bergen. Overigens, niet alleen Lorian en haar man maar een heel aantal van de westerlingen wonen en werken in Kep, voor langere of kortere periodes.

Met Lorian, haar man John en hun vrienden Melanie en Dan ben ik later nog naar een ander feest geweest waar het gezelschap meer gemengd was met Cambodjanen. Ook leuk was dat ik daar ook weer mensen tegenkwam die ik al eerder had ontmoet op mijn vorige tripje naar Kep. Natuurlijk ook weer nieuwe mensen, gelukkig. Van de Europeanen die ik heb ontmoet, waren er dit keer ook (of zelfs) Zwitsers die ook waren vertrokken om dezelfde reden als die ik had: het weer en de huidige economische situatie. Het verbaasde me enigszins dat zelfs uit Zwitserland, eigenlijk het Europese land met - naar mijn mening - nog de sterkste economie, mensen vertrekken juist vanwege die economie. Het zegt me wel weer genoeg.

Oudejaarsdag zelf heb ik heerlijk rondgefietst in Kep, op ontdekkingstocht.
Heerlijk ook om weer even op mezelf te zijn. Leuk ook om te ervaren dat er veel meer mensen zijn die er de voorkeur aan geven om alleen te reizen. Dat hebben zij ook allemaal gemeen, niet omdat ze mensenschuw zijn ofzo maar gewoon omdat het zoveel eenvoudiger is en omdat je zoveel makkelijker contact maakt als je alleen bent. Hun ervaring is precies dezelfde als die van mij: als je alleen wilt zijn dan kan dat, wil je dat niet dan kan dat ook. Je hebt altijd die keuze en je hebt alleen jezelf om rekening mee te houden. Overigens zijn het nog wel meer mannen als vrouwen die alleen reizen hoewel het onder de backpackers wel steeds populairder wordt om ook als vrouw alleen te gaan reizen. Een ander, voor mij, leuke bijkomstigheid is, is dat je vaak hele bijzondere mensen leert kennen onderweg, zowel lokale mensen als ander reizigers. Je trekt een tijdje samen op, korter of langer, deelt je verhalen en ervaringen en soms nog meer dan dat en daarna gaat ieder weer zijn eigen weg. Voor mij prima, ik denk er hard over om fulltime reiziger te gaan worden, om mooie mensen te ontmoeten, culturen te leren kennen, verhalen en ervaringen op te doen. Het leven bevalt me uitstekend op deze manier.

Ik denk dat ik mijn volgende blog maar eens zal gaan wijden aan alle bijzondere ontmoetingen tot nu toe. Voor nu wil ik iedereen een heel voorspoedig, gezond en liefdevol 2014 wensen en dat het jaar je zal brengen wat je ervan verlangt.

Heel veel liefs vanuit een heerlijk warm (maar ondertussen ook stoffig) Cambodja.

Anne-Marie

  • 03 Januari 2014 - 10:18

    Plets:

    Dag AM.
    Mooi verslag. Heerlijk om in een mooi gezelschap oud en nieuw te vieren.
    Weer een ervaring rijker.
    Hier is het goed verlopen.
    Van achter de ramen was het vuurwerk weer een groot spektakel.
    Veel geknal. Teveel geknal. Het hoort erbij, zeggen ze.
    Jammer van alle miljoenen.
    Kan beter besteed worden.
    Houd je goed.

  • 03 Januari 2014 - 23:19

    Josefien:

    Lieve zus, Happy Newyear daar in Cambodja!
    Klinkt gezellig daar in Kep. Wij zijn ook weer terug na een heerlijke week in de Achterhoek met lieve vrienden en veel creativiteit.
    Kus ((k))) Josefien

  • 04 Januari 2014 - 01:57

    Anne-Marie:

    Ha zusje,
    Lekker relaxed bezig zijn in goed gezelschap klinkt ook heel fijn. Ik weet dat je daar altijd enorm van geniet en ben blij voor je! Ik hoop dat het nieuwe jaar jullie veel liefde, gezondheid en voorspoed zal brengen!
    Heel veel liefs van je zus in de zon ( sinds gisteren officieel restaurant manager)

  • 05 Januari 2014 - 11:19

    Anne-Marie Gerritsen:

    @ Gerda: ik ben het met je eens, alle miljoenen die de lucht ingaan ....een beetje vuurwerk is naar mijn idee oke maar zoveel als in Vaassen wordt afgestoken ... Ik wens jullie een heel fijn en gezond 2014 toe. Hopelijk brengt het je wat je ervan verwacht ;-) Liefs, Anne-Marie

  • 05 Januari 2014 - 11:21

    Anne-Marie Gerritsen:

    @ Iedereen een heel gelukkig, voorspoedig en gezond nieuwjaar toegewenst met veel liefde. Voor iedereen die mij zou willen spreken via skype: mijn skypenaam is annemarie.gerritsen66
    Heel veel liefs uit Cambodja xxx

  • 06 Januari 2014 - 17:37

    Gerrie:

    Hey Anne-marie
    Leuk om jou verhalen weer te lezen, en te vernemen hoe alles anders is daar bij jou........'k zou haast jaloers worden.....dat wat jij onderneemt boeit me ook wel !! (wie weet over een paar jaar als m'n kids me niet meer "nodig" hebben....)
    Ik wens jou ook een Gezond en liefdevol 2014 toe, ik blijf je "stalken"
    Groeten ook van Karim, ik houd hem op de hoogte van jou belevenissen.
    Geniet !!!

  • 07 Januari 2014 - 06:33

    Anne-Marie:

    @ Gerrie: dank je wel voor je nieuwjaarswensen! Ik zou zeggen: als je de mogelijkheid hebt om zoiets te doen als wat ik nu doe ... absoluut doen. Ik ben zo blij dat ik dit ben gaan doen, het was er precies de goede tijd voor. Fijn dat je me 'stalkt' ;-), ik hoor graag hoe het jou en Karim op dit moment vergaat. Wens Karim alle goeds van mij en ook voor jou geldt: Enjoy life!
    Liefs, Anne-Marie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

Docent Nederlands voor anderstaligen (NT2), docent Engels voor anderstaligen (TEFL). Vertrokken naar Cambodja op 26 oktober 2013 om een managementstage te doen bij Sao Sary Foundation (SSF) in Kampong Spoe, Cambodja.

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 9608

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn stage in Cambodja

Landen bezocht: