Wat is en doet SSF? - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu Wat is en doet SSF? - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu

Wat is en doet SSF?

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

03 November 2013 | Cambodja, Kâmpóng Spœ

Vandaag een beetje meer inside information over SSF, de organisatie waar ik mijn stage doe. Bij de foto's is ook de flyer te zien van de organisatie, weliswaar in het Engels. Ik zal kijken of ik de video van Bestemming Onbekend kan plaatsen, over SSF. En natuurlijk het webadres.

In oorsprong is SSF een organisatie die mensenhandel wil voorkomen. Vooral kinderen uit de allerarmste gezinnen lopen een groot risico om in handen te vallen van mensensmokkelaars. Zowel jongens als meisjes worden 'gekocht' met de belofte dat ze elders een beter leven zullen krijgen. Zo krijjgt de familie geld om te investeren en is er tegelijkertijd een mond minder om te voeden.
Te mooi om waar te zijn? Ja absoluut! Mensensmokkelaars zijn in de regel geen wereldverbeteraars maar alleen uit op eigen gewin. Kapitalisten ten top in hun puurste vorm.

Wat gebeurt er echt?
Veel van hen overleven de reis niet maar hun familie wordt daarvan niet op de hoogte gebracht. Of ze eindigen als 'sexslaven' hier in Cambodja onder vreselijke omstandgheden. Vooral meisjes worden op zeer jonge leeftijd uitgehuwelijkt waarbij de enige motivatie is dat er weer een familielid minder is waar voor gezorgd hoeft te worden. Dat 'huwelijk' is dan ook vaak niet meer dan een legalisering van de sexslavernij.

Ik hoor je nu bijna de vraag stellen 'als ze geen geld hebben, waarom krijgen ze dan toch kinderen?' en 'hebben ze nog nooit gehoord van geboortebeperking?'. Daarover later meer.

Hoe bereikt SSF zijn doel?
Vooral het ondersteunen van de allerarmste gezinnen is een van de speerpunten van de organisatie. Niet alleen met geld maar vooral met het aanleren van vaardigheden waarmee ze zichzelf staande kunnen houden.
Zoals de visser die langs de waterkant staat en de zwerver elke een vis geeft met als gevolg dat de zwerver elke dag terugkomt. Op een dag besluit de visser om de zwerver te leren vissen en vanaf die dag heeft hij de zwerver niet meer gezien.
Educatie dus in alle mogelijke vormen, van het naar school sturen van de jonge kinderen tot het aanleren van huishoudvaardigheden aan de ouderen en alles wat daar tussen zit.

En wat is mijn rol in dit verhaal?
Educatie is natuurlijk wel iets wat volledig bij mij past en dan vooral dat van de vrouwen en meisjes. En het idee waarmee ik hier naartoe ben gegaan, bestaat ook nog steeds maar het eigenlijke doel is om te ontdekken of het tot de mogelijkheden behoort dat het realiseren ervan zal bijdragen aan het verbeteren van leefomstandigheden en het zelfstandiger maken van mensen. Oefff, dat klinkt wel heel hoogdravend als ik het zo opschrijf.

Ik ben dus op ontdekkingsreis en alles wat ik daarbij doe, staat min of meer in het teken daarvan. En waarschijnlijk net als jullie, ben ik reuze benieuwd naar waar het toe gaat leiden.

Voor nu lijkt me dit wel weer genoeg, na het plaatsen van dit verhaal en de beloofde flyer en video ga ik maar eens mijn directe leefomgeving hier weer een beetje verkennen.

Het volgende relaas zal de verkenning van Kampong Spue zijjn, met foto's.

Oh ja, hier is de link van SSF:
ssf.org.kh
En hier is de link naar de video die je kunt bekijken op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=QT3jQJjSHl0&feature=youtube_gdata_player

Veel lees- en kijkplezier en een fijne dag voor iedereen!

Tot de volgende update,

Anne-Marie xxx

  • 03 November 2013 - 15:43

    Gerrie:

    Wat een goede organisatie !
    Ik hoop dat je erachter komt om een manier te vinden om de leefomstandigheden te verbeteren (hard nodig zo te horen) 't gaat je vast op een of andere manier lukken !!

  • 03 November 2013 - 23:48

    Josefien:

    Ja, alles is beter dan niks doen en toekijken. Een nobel streven, maar mooi dat je er voor gaat! Succes lieve zus! Ik ben trots op je!

  • 04 November 2013 - 11:25

    Mark Gewald:

    Hallo AM ik vind het erg leuk deze verhalen van je te lezen, ik volg je nu en als Oum straks thuis komt leest ze je verhaal ook.
    Veel plezier de komende tijd en stay safe. Dikke kus Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

Docent Nederlands voor anderstaligen (NT2), docent Engels voor anderstaligen (TEFL). Vertrokken naar Cambodja op 26 oktober 2013 om een managementstage te doen bij Sao Sary Foundation (SSF) in Kampong Spoe, Cambodja.

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 9646

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn stage in Cambodja

Landen bezocht: