Pinnen in Kampong Speu - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu Pinnen in Kampong Speu - Reisverslag uit Kâmpóng Spœ, Cambodja van Anne-Marie Gerritsen - WaarBenJij.nu

Pinnen in Kampong Speu

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

15 November 2013 | Cambodja, Kâmpóng Spœ

Dat is echt weer zo'n ervaring waarvan je denkt 'typisch Cambodja'.

Vorig weekend wilde ik eigenlijk even weg uit Kampong Speu want er valt hier niet zo heel veel te beleven. Nou heb ik nog lang niet alles ontdekt maar toch ... de rest van het land schijnt ook wel de moeite waard te zijn en ik wil ook wel graag naar het strand en de bergen. Die twee zijn hier goed te combineren dus dat leek me een strak plan. Ik was wel aan het einde van mijn cash mdat ik, sinds ik in Cambodja ben, nog maar 1x had gepind. Op zich is dat best wel knap, als je bedenkt dat ik met 50 dollar = 200.000 riel zo'n 2 weken heb gedaan. Ik moet er wel bij zeggen dat daar mijn hostelrekening niet bij zit dus slapen en eten doe ik op rekening.

Het was dus vorige week zaterdag dat ik dat had bedacht en ook dat ik dan eerst maar eens moest gaan pinnen. Aan de straat waar het hostel zit, bevinden zich 4 commerciele banken, allen voorzien van een pinautomaat met het opschrift 24/7. Jippie en dat in een provincieplaats als Kampong Speu. Dus ik op pad, op zaterdagmiddag met nog maar 1000 riel op zak. Het klinkt heel wat maar omgerekend is dat ongeveer 20 eurocent. Ik kan daar dan wel weer een klein flesje water voor kopen, of een brommertaxiritje van de markt naar het hostel.

De dichtsbijzijnde bank is ongeveer 10 minuten lopen (Cambodjanen vinden dat al best wel ver, daar moet je toch zeker een brommertaxi voor nemen) maar die accepteerde alleen maar Visa. Laat ik nou net geen Visa hebben maar een Mastercard. Dus helaas, met allebei mijn passen lukte het niet om geld uit de muur te halen. Op naar de volgende bank dan maar. Ook daar geen geluk en zo heb ik 4 verschillende banken geprobeerd, helaas zonder succes. Eigenlijk had de laatste bank zeker moeten werken want de Canadian Bank accepteert alle mogelijke soorten van kaarten, ook mijn 'gewone' Nederlandse pinpas. Alleen dus niet op zaterdag en als je denkt dat de automaat dan aangeeft waarom je geen geld krijgt ... nee hoor, ze bedanken je voor je bezoek en hopen dat je nogeens komt. Ik begreep er niets van, bij alle pinautomaten stond toch duidelijk 24/7 en dat begrip lijkt me redelijk internationaal. Ik dus zonder geld terug naar het hostel. Van mijn laatste 1000 riel heb ik halverwege een brommertaxi genomen. De zon deed inmiddels heel goed zijn best om de temperatuur naar hoge waardes te brengen, wat haar goed gelukt is.

In het hostel aan de manager vertelt wat er aan de hand was en het antwoord was 'ja, maar het is weekend' (ehm, hoe zit het dan met 24/7? Ja dat werkt wel maar niet in het weekend. Huh? 24/7 niet in het weekend? Nee, en het is independence day dus er is ook niemand te bereiken. Probeer het morgen nog maar eens en anders wacht je tot maandag. Maar waar heb je geld voor nodig dan? Je kunt toch gewoon hier blijven? Ja, gelukkig kan dat en er zit ook niets anders op. Dus, oke ik blijf nog wel een weekend in het hostel. Dat ik verder ook niets kon kopen, tja, waar maak je je druk over. Ik heb me daar zaterdagmiddag gewoon bij neergelegd. Ik kon er niets anders van maken.

Zondag was zo ongeveer hetzelfde verhaal, al kwam ik bij sommige pinautomaten wel 1 klein stapje verder. Maar nog steeds geen geld.
Op maandag heb ik dan maar weer een dappere poging ondernomen en ditmaal vertelde de bewaker dat de bank gesloten was en ik het toch echt met de pinautomaat moest doen. Ik stond met mijn neus voor het bordje met openingstijden dus ik heb ze daar netjes op gewezen maar helaas, het bleek independenceday te zijn (ja, alweer en nog steeds). Hier is dat dus niet 1 dag maar 3 dagen. Ik zal ze de suggestie geven om er een 's' achter te zetten zodat het duidelijker is ... Oh nee, dat maakt niet uit want Cambodjanen spreken die laatste s toch niet uit. Bij het tellen in het Engels komen ze dus tot sick - one, two, three, four, five, sick. En vervolgens bij het schrijven, schrijven ze six als ze willen schrijven dat ze ziek zijn. Verder zijn het hele lieve mensen hoor, echt schatten die boedhisten (en dat meen ik serieus).

Eindelijk was het dan toch dinsdag geworden en in de hoop dat de independencedays eindelijk voorbij waren, ging ik maar weer vol goede moed een poging ondernemen om aan geld te komen. Uiteindelijk bleek ik bij de bank te moeten zijn die het verst weg was, wel een half uur lopen van het hostel. Mijn geduld werd beloond, op de eerste werkdag na een lang weekend werkte de pinautomaat weer. Ik denk serieus dat er hier in Cambodja iemand achter de automaat zit die netjes het geld uittelt en het dan in de automaat doet. Is natuurlijk wel goed tegen de werkloosheid.
Of zouden ze op vrijdagmiddag de automaat leeghalen om het op maandag weer te vullen? Ik heb er wel van geleerd dat ik hier in het weekend niet moet proberen om te pinnen en dat ik eerder moet gaan pinnen dan dat mijn geld helemaal op is.

Eindelijk ga ik dan morgen een paar dagen weg. En dat komt heel goed uit want morgen is het waterfestival/volle maanfestival en dat gaat deze dame vieren in Kampot. En nu maar hopen dat het niet regent anders wordt het een waterfestival x veel.

Over de regen en het waterfestival de volgende keer meer.
Ik wens iedereen een heel fijn weekend en veel leesplezier.

Tot de volgende keer!

Anne-Marie

  • 15 November 2013 - 21:06

    Josefien:

    Hi sis,
    Leuk verhaal weer en het werkt zuinig & sportief denk ik :-)
    Fijn weekend, veel plezier in Kampot.
    Ps: je had leuke fotos op Facebook staan. Kun je er een paar per mail sturen voor mijn reportage voor mam?
    Knuffel Joos x

  • 16 November 2013 - 14:05

    Plets:

    Hi. AM.
    Gisteren is mijn gestuurde berichtje niet aangekomen, denk ik.
    Bennie overkwam hetzelfde in Spanje.
    Nadien nam hij zijn voorzorgen.
    Mooi verslag. Doe zo voort.
    Knuffel.

  • 16 November 2013 - 22:17

    Jo En Ria Van Wijk.:

    Hallo Annemarie.

    Dan kun je in Nederland wel altijd geld uit de pin automaat halen.
    We zijn hier wel verwendt. Fijn weekend.Groetjes Ria.

  • 18 November 2013 - 13:35

    Mark Gewald:

    Hallo AM erg leuk om jou verhalen en het onverwachte te lezen, je weet ik ken Thailand erg goed kan me dus wel voorstellen hoe het op momenten met je gaat.
    Blij schrijven want ik en andere mensen vinden het erg leuk om op de hoogte gehouden te worden.
    wij gaan de winter in dus geniet maar lekker van het mooie weer, zover het regen seizoen dat niet verpest!! Groetjes dikke kus en hug van ons allemaal. later Mark

  • 18 November 2013 - 14:28

    Anne-Marie:

    Hallo lieve lezers,

    Fijn dat jullie me blijven volgen, ik ben er blij mee! Echt wel uit het oog maar niet uit het hart, dank jullie wel daarvoor.
    @Joos: ik zal binnenkort weer wat foto's voor mam verzamelen. Hoe gaat het in Teeffelen met t nieuwe huis?
    @Gerda: Ja, dat soort dingen gebeurt je maar 1 keer. Ik herinner me wat mijn vader altijd zei daarover ... 'een ezel stoot zich in t algemeen geen 2x aan dezelfde steen'. Ik moet er ook wel om lachen.
    @tante Ria: ik zal nog wel eens vaker meemaken dat de dingen die in Nederland zo vanzelfsprekend zijn, hier compleet anders werken.
    @Mark: ik blijf me verwonderen hier, ik ben net een kind dat voor het eerst naar school gaat en waarvoor alle ervaringen nieuw zijn --》heerlijk! Genieten doe ik zeker, reken daar maar op. Het is hier trouwens het droge seizoen, al regent het elke week wel een dag. En geloof het of niet maar hier vind ik dat echt niet zo erg, het is zelfs wel fijn als het een dagje maar 25 graden is.

    Tot de volgende blog!

    Heel veel liefs en knuffels voor iedereen!

    Anne- Marie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

Docent Nederlands voor anderstaligen (NT2), docent Engels voor anderstaligen (TEFL). Vertrokken naar Cambodja op 26 oktober 2013 om een managementstage te doen bij Sao Sary Foundation (SSF) in Kampong Spoe, Cambodja.

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 9651

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn stage in Cambodja

Landen bezocht: